2012-02-21

Semlor – en mänsklig rättighet?

Jag gillar semlor, men är inte så traditionsbunden. Därför "tjuvstartade" jag med dessa delikata bakverk redan för ett par veckor sedan, på Gunnarsons specialkonditori. Semmelpremiären har under senare tid successivt flyttats allt längre från fettisdagen, och nuförtiden kan man köpa semlor redan under mellandagarna.
Förr i tiden var det dock andra bullar, meddelar Riksarkivet. I ett twitterinlägg publicerar man ett tidningsklipp från 1952. Ett par bagare i Skåne ville börja sälja semlor redan i januari, men se det gick inte. I det gamla förmyndar-Sverige fick vissa typer av bakverk uppenbarligen inte säljas när som helst.


Det är möjligt att bestämmelsen har sin förklaring i 40-talets livsmedelsbrist (ransoneringen av kaffe avskaffades ju så sent som 1951); kanske spelade även kyrkans inflytande viss roll. Men icke desto mindre framstår semmelförbudet som en komisk konsekvens av det regleringsivriga Sverige.

Lite mindre komiskt blir det förvisso när man betänker att den överdrivna regleringsivern inte är något vi lagt bakom oss. Jag kommer att tänka på Göteborg, Sveriges näst största stad, där vänsterpolitikerna nu bestämt sig för att stadens krogar måste stänga klockan tre. "Det är ingen mänsklig rättighet att dricka brännvin", skriver en S-politiker. Man får nog vara glad så länge man kan få en semla när man vill.

Obs! Även om semlor är jättegott så vill jag tydliggöra att jag tar avstånd från detta.

Inga kommentarer: