2011-11-29

Gräsroten på ordförandeträff

I går var jag på utdelningen av Årets enprocentare, Stockholms stads pris för konstverk som tillkommit tack vare den s.k. enprocentsregeln om kultursatsningar vid kommunala byggprojekt. Jag hade blivit medbjuden av en bekant och hade tänkt att det bara skulle vara en trevlig kväll, men lokalpolitiken gjorde sig påmind på ett högst angenämt sätt.

Det visade sig nämligen att förskolechefen i Skarpnäck, Monica Ulvede, fick ett hedersomnämnande för sitt arbete med kultur i förskolan. Detta måste naturligtvis uppmärksammas, så när jag kom hem skrev jag ett inlägg på FP Skarpnäcks blogg om detta.

Denna tisdag var det möte för Folkpartiets lokalavdelningsordföranden och kampanjledare i hela Stockholms stad. Vi brukar träffas ungefär en gång i månaden och diskutera aktuella politiska frågor, kampanjplanering m.m. I kväll hade vi besök av kultur- och fastighetsborgarrådet Madeleine Sjöstedt, som ville ha våra synpunkter på vissa stadsbyggnadsfrågor. Hon berättade också om arbetet i den trafikgrupp som nyss startat (och där jag ingår, se Gräsroten tänker trafik). Därtill fick vi lite förhandsinfo om en spännande nyhet som kommer att presenteras i morgon.


Madeleine Sjöstedt, Richard Bengtsson (FP Norrmalm)
och Rasmus Jonlund (FP Kungsholmen).

En fråga som vi diskuterade en del under mötet är partiets organisation. Det låter ju inte så rasande upphetsande, men icke desto mindre viktigt. Jag tror att det är rätt svårt för Folkpartimedlemmar att nästla sig in i rätt forum för att vara med och utforma och påverka politiken.

Vår organisation är uppbyggd på de olika stadsdelarna, men den som blir medlem i partiet kanske inte alls är intresserad av lokalpolitik utan vill diskutera klimatfrågor, utrikespolitik eller något annat. Här måste vi bli bättre på att erbjuda vägar till rätt forum, så att alla medlemmar känner att deras engagemang tas till vara. En viktig framtidsfråga att ta tag i.

Inga kommentarer: