2011-10-14

Folkpartiet vill avskaffa tv-licensen!

Folkpartiet ska verka för att avskaffa tv-licensen i dess nuvarande form. Det är ett välkommet besked från Folkpartiets landsmöte i Karlstad, som just nu pågår för fullt.

Ett antal motioner hade kommit in på detta tema. Amanda Brihed m.fl. menar att tv-licensen i praktiken blivit en "frivillig skatt" och att den i stället borde tas ut via skattsedeln, ungefär som begravningsavgiften, som idag kommer som en extrapost i deklarationen. Några andra motionärer (däribland Sundbybergsliberalen Mattias Lönnqvist) skriver att "tv-licensen bör ses för vad det är: en historisk kvarleva från en tid då en tv inte fanns i alla hem och då tv:n användes för sitt primära syfte, det vill säga att ta emot och visa analoga tv-sändningar". Teknikutvecklingen har sprungit ifrån tv-licensen, och även dessa motionärer föreslår en lösning liknande den för begravningsavgiften.


Tekniken har sprungit ifrån tv-licensen.

I sitt svar på motionerna understryker partistyrelsen betydelsen av public service som en del i medielandskapet. "Det behövs en oberoende och självständig public service som med stor integritet erbjuder kvalitet och ett varierat utbud", skriver partistyrelsen.

(Det kan möjligen diskuteras i vilken utsträckning SVT och SR uppfyller dessa kriterier; således skriver motionärerna Martin Ängeby och Andreas Bergström att produktioner som Melodifestivalen och hyllningsserien inför kronprinsessans bröllop visar att public service oberoende och integritet kan ifrågasättas.)

Partistyrelsen konstaterar att frågan om tv-licensen varit uppe för diskussion på tidigare landsmöten. Då har man röstat för att behålla det för att kunna garantera public service oberoende och att systemet varit stabilt. Nu har dock teknikutvecklingen gått ännu ett steg längre, och mot den bakgrunden finns det skäl att se över licenssystemet. Detta uppdrag ligger dock hos den public service-utredning som tillsattes i somras. Därför menade partistyrelsen att motionerna skulle anses besvarade. Folkpartisterna i Karlstad var dock lite djärvare än partistyrelsen och röstade alltså för att tv-licensen ska avskaffas.

Landsmötet har fattat ett bra beslut, som jag välkomnar. Jag har tidigare ställt mig bakom detta (se Avskaffa tv-licensen).

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är detta för stollegrejor som Folkpartiet hittar på.Det är illa nog att man skall tvingas till att betala tv-licens när man inte utnyttjar Public Service,och nu vill en massa andra galningar att tv-licensen skall läggas på skattsedeln.Det är ju ännu värre!Skall vi som inte har tv TVINGAS TILL att betala TV-licens på vår skattsedel? Det är ju fullständigt absurt!
Varför skall jag betala indirekt tv-licens,när jag inte har någon tv.
Samma sak med den där vidriga begravningsavgiften.Jag är inte kristen,och jag skall inte begravas. Jag VILL INTE betala TV-licenser och Begravningsavgifter för andra människor via min skattsedel.
Det här är ren DIKTATUR!

Jesper Svensson sa...

Anonym - Det finns mycket som vi betalar via skattsedeln, även om vi inte utnyttjar det. Vi betalar kulturstöd även om vi aldrig går på teater, vi betalar för bilvägar även om vi bara cyklar, vi betalar för förskolor även om vi inte har några barn. I det perspektivet tycker jag inte det vore konstigt om vi finansierade public service via skattsedeln. Dessutom skulle vi kunna lägga ner Radiotjänst, en myndighet som ägnar sig åt att ringa och knacka på hos folk för att undersöka om de har tv - det tycker jag är absurt, om något.