2010-12-31

Mer bubbel i folkhemmet

Så här på nyårsafton publicerar Dagens Nyheter den trevliga nyheten att svenska folket dricker allt mer champagne. I år säljer Systembolaget dubbelt så mycket bubbel som för tio år sedan.

En trevlig utveckling tycker jag. Champagne är en trevlig dryck som passar till mycket (utom möjligen till det frusna och huttrande nyårsskålandet). Frågan är hur det kommer sig att så många svenskar fått smak för den ädla drycken.

Champagnens kanske främsta egenskap är känslan av buteljerad lyx. Trots att champagne inte är så förskräckligt dyrt som man kanske föreställer sig (de billigare flaskorna kostar inte mer än två biobiljetter och en påse Gott & Blandat) så infinner sig en särskild känsla varje gång man poppar en champagnekork.


Är det så att vi i kristider har behov av att lite vardagslyx? Handlar det om en mentalitetsförändring där Jante lidit nederlag och det blivit mer socialt accepterat att skämma bort sig själv med flärd? Eller är det helt enkelt så att många svenskar, tack vare tillväxt i samhället och regeringens skattesänkningar, fått förbättrad ekonomi och därmed ökade möjligheter att unna sig det man tidigare inte haft råd med (se även en DN-artikel i ämnet från 2006)?

Oavsett vilka skäl som ligger bakom så är svenskarna att gratulera till att ha upptäckt champagnens charm. Själv brukar jag alltid ha en flaska på kylning därhemma. Man vet aldrig när tillvaron behöver lite guldkant.

Läsning om champagne
Följ med till Champagne - av Kåre Halldén (som också driver champagneklubben SpruceUp!)
Finest Wines of Champagne - av Michael Edwards

Inga kommentarer: