2010-11-05

Sverigedemokrat spänner hahnen mot "utlänningar"

Under valrörelsen stod jag en del i Folkpartiets valstuga vid Sergels torg, och en dag kom det fram en yngling med SD-knapp som ville diskutera politik. "Varför vill ni diskriminera svenskar?" frågade han. Då det i förstone inte var uppenbart för mig vad han syftade på bad jag honom förklara, och det visade sig att det var de s.k. instegsjobben som han avsåg.

Instegsjobb innebär att staten under en begränsad period betalar 75 procent av lönen för den arbetsgivare som anställer en nyanländ invandrare. Genom stödet förutsätter att den arbetslöse har utländsk bakgrund diskrimineras svenskar, menade den unge sverigedemokraten.

William Hahne vid SD:s valstuga.
Bild: aftonbladet.se/Per-Olof Sännås

Idag fick jag syn på honom i tidningen. Det visade sig att han heter William Hahne och är pressekreterare för ungdomsförbundet SDU. Hans senaste bedrift inträffade på en isländsk pub, där han ska ha uppträtt berusat och oförskämt och kallat en bartender med palestinskt påbrå för "jävla utlänning" (alternativt "jävla blatte").

Om han, som svensk besökare på Island, kallat en bartender för "jävla utlänning" så har han gjort sig förtjänt av titeln månadens stenkastare i glashuset (eller är William Hahne islänning?). Om detta kan man raljera.

Men mer beklämmande är att han i så fall tycks anse att personer som har annan etnisk bakgrund definitionsmässigt är "utlänningar", ett epitet som förefaller negativt laddat för honom, och det tillkommer alla som inte passar in i hans mall för hur en "icke-utlänning" är. Han dömer alltså sina medmänniskor inte utifrån deras göranden och låtanden, utan efter deras etnicitet - eller deras ras, om man så vill. Jag vill minnas att det finns ett ord för det där, om jag bara kunde komma på det...

Läs andra om Sverigedemokraterna, SDU, William Hahne, rasism

2 kommentarer:

Anthoy sa...

men är inte instegs jobben även till för etniska svenskar som har varit långtids arbetslösa med eller är det bara till invandrare eller har jag helt fel

Jesper Svensson sa...

Helt rätt av dig, det var jag som blandade ihop Nystartsjobben med Instegsjobben. Har nu uppdaterat inlägget. Tack för påpekandet!