2010-08-29

Med rätt att tycka

I kväll var det partiledarutfrågning med Folkpartiets Jan Björklund i SVT. Han grillades av Anna Hedenmo och Mats Knutson och jag hade nöjet att få vara med i tv-studion.

Först vill jag säga att jag är imponerad av alla politiker som klarar av sådana här intervjuer. Jag menar, även jag som satt i publiken kände mig nervös för alla frågor. Att sitta uppe i "heta stolen" i en hel timme måste vara en pärs.

Jag tycker Björklund klarade sig bra. Mitt intryck var att han var lite nervös och ibland stakade han sig lite innan han fann orden. Men när han väl samlat sig tycker jag att han presenterade Folkpartiets politik på ett bra sätt. Kunskap i skolan är centralt för att Sverige ska ha råd med välfärden även i framtiden. Det är bättre att unga har jobb än att de går på bidrag. Sverige ska vara ett land där din etniska bakgrund inte påverkar dina chanser att få jobb.

Björklund intervjuas efter intervjun.

Efter en sådan här utfrågning brukar allehanda förståsigpåare recencera den utfrågades prestation. Lena Mellin i socialdemokratiska Aftonbladet tycker att Björklund "svamlade och verkade dåligt påläst". Björklund var "virrig och dröjde med svaren", enligt Mellin.

Hennes kollega på vänsterkanten, Lotta Gröning, tycker å andra sidan att Björklund fick alldeles för lätta frågor. "Utfrågarna gjorde ett dåligt jobb, men Björklund gjorde ett bra jobb – han glassade ju fram", säger hon. Grönings uppfattning delas av statsvetarprofessorn Mikael Gilljam, som tycker det "var slående att [Björklund] fick prata om precis vad han ville".

Expressens borgerliga analytiker Marie Söderqvist tycker Björklund var "jätteduktig, extremt tydlig och klarade av sådana saker som uppenbart var tänkt att sätta åt honom".

En del tyckare verkar alltså tycka att Björklund fick tuffa frågor och var sådärbra på att besvara dem. Andra tyckare tycker att han fick riktiga glidarfrågor. Det är ju inte utan att man undrar om de verkligen sett samma program?

En del av intervjun som Björklund onekligen inte klarade fullt nöjaktigt var ordförståelsetestet som han utsattes för. Björklund fick bara ett rätt, vilket han tyckte borde rendera ett VG. Själv klarade jag arkaisk (ålderdomlig) och aritmetik (räknelära) men gick - till min förtvivlan - bet på letargi (håglöshet); ett ord som nu för evigt kommer vara en del av mitt ordförråd.

Läs andra om Jan Björklund, Folkpartiet, förståsigpåare

Läs även
Annika Beijbom: Björklund i #svtut ikväll
Runo Johansson: Bravo Janne!
Rasmus Jonlund: Stridbar Björklund bottnar
Olov Lindquist: Jan Björklund klarade sig alldeles utmärkt i tv-utfrågningen!

Inga kommentarer: