2010-05-11

Större öppenhet med myndighetsbloggande

Det är okej att blogga som statsanställd. Detta framgår av en artikel i Jusektidningen, där jag medverkar eftersom jag under tre år skrev inlägg under rubriken Inifrån Skatteverket på den här bloggen. Nu har bloggen skiftat fokus; förutom att jag är skattehandläggare är jag också lokalpolitiker för Folkpartiet och eftersom det är valår känns det rimligt att prioritera politiken framför Skatteverks-bloggandet.

Omslagspojke.

Artikeln har i papperstidningen fått rubriken "Bloggen kommer före min karriär". Det kan möjligen låta lite pretentiöst - eller naivt - men jag står för det. Har för övrigt bloggat om detta tidigare (se Inifrån Skatteverket, del 225). Det var alltså inte av karriärskäl som jag avslutade Skatteverks-bloggandet. Jag tyckte jag hade sagt vad jag ville säga, helt enkelt; en lite mer utförlig förklaring finns i Inifrån Skatteverket, del 244.

Jag har noterat att jag inte är ensam bland myndighetsbloggare. Under aliaset Skattmasen skriver en Skatteverks-kollega om myndighetstillvaron. Uppmärksammade Gullan skriver inifrån Socialstyrelsen (eller "Totalstyrelsen" som Gullan kallar sin myndighet). En bekant till mig är kommunbyråkrat och skriver på Papperspalatset. Det finns säkert flera - och jag hoppas skaran utökas. I myndigheterna bedrivs verksamhet som så att säga är gemensam. De ska inte vara skyddade verkstäder. Förhoppningsvis kan bloggarna bidra något till ökad transparens och öppenhet.
Inte kungsord. Men nästan.

Läs mer om Jusek, Jusektidningen, Skatteverket

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra jobbat Janne!!
/Emma

Jesper Svensson sa...

Tack tack :)