2010-05-27

Angelägen satsning mot hedersförtryck

Häromveckan avslöjades det att den Socialdemokratiske politikern Abdo Goriya blivit häktad, anklagad för inblandning i planerna på att kidnappa dottern till en syrisk diplomat. Motivet till kidnappningen ska ha varit hedersrelaterat.

Fallet Goriya kan naturligtvis inte läggas Socialdemokraterna till last, men att en väletablerad politiker är beredd att hjälpa till att kidnappa en ung kvinna visar ändå hur starkt rotade hedersstrukturerna är inom vissa kulturer. Och det visar hur angelägen Alliansregeringens stora satsning mot bl.a. hedersvåld är.

Bild: NordicPhotos/regeringen.se

I dagens SvD berättar integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni (FP) om regeringens åtgärder för att få stopp på tvångsäktenskap och ge stöd åt personer som utsatts för hedersvåld. Kampen mot hedersförtryck sker emellertid på bred front; så har t.ex. Sabuni och utbildningsminister Jan Björklund tidigare meddelat att i den nya skollagen så ska alla elever ha rätt till sex och samlevnads- och simundervisning. Förutom hedersförtryck innefattar handlingsplanen ambitionen att bekämpa mäns våld mot kvinnor och våld i samkönade relationer.

Ett kvitto på att Alliansens miljardsatsning är ett steg i rätt riktning kom från Brottsförebyggande rådet, som i en rapport konstaterade att regeringens handlingsplan "inneburit ett betydelsefullt startskott för utvecklingen av ett bättre arbete för att förebygga våld mot kvinnor och hedersrelaterat våld och förtryck och stödja dem som utsatts."

Hedersrelaterat våld och våld i relationer är svåra men viktiga frågor. Därför är regeringens kraftsamling så viktig. I ett liberalt och öppet samhälle måste människors egna val respekteras. Och den som blir utsatt för våld ska få skydd.

Läs andra om hedersvåld, våld i nära relationer, Nyamko Sabuni

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det du skriver håller jag i sak med om, men kan inte låta bli att undra - drivs du av empati för offren eller bara av en politisk agenda? Om i det förstnämnda fallet, gör du personligen något aktivt för att hjälpa dessa flickor?

Jesper Svensson sa...

Att unga tjejer och killar hindras från att leva sina liv och välja sina partner gör mig innerligt förtvivlad. Där har du nog grunden i mitt engagemang. I den stadsdel jag är politiskt aktiv har vi antällt en särskild projektledare som ska jobba med de här frågorna (se här). Det kan jag inte ta åt mig äran för, men jag följer arbetet och hoppas kunna göra mer konkret i takt med att jag lär mig frågorna.