2010-04-20

Ska motorvägen vara i stan eller utanför?

Man upphör aldrig att förvånas över de röriga turerna inom de rödgröna. Den 29 mars svarade Carin Jämtin (S) så här på DN:s frågor:

Så om Socialdemokraterna och de fyra borgerliga partierna får fler röster än Miljöpartiet och Vänsterpartiet kommer Förbifart Stockholm att byggas?
– Ja, säger Carin Jämtin.

Och det här är ett löfte från din sida?
– Ja, det är det.

Nu, tre veckor senare, är det dock annat ljud i skällan. Enligt ett pressmeddelande från vänstern ska det nu i stället hållas en folkomröstning i frågan, där valet ska stå mellan förbifarten och en utbyggd kollektivtrafik. "Jag är inte överkörd", säger Carin Jämtin. Den som tror på det kan ju räcka upp en hand.

Nej, Carin Jämtin framstår som så överkörd man någonsin kan bli. Och därmed medverkar hon till att skapa osäkerhet om den infrastruktursatsning som så väl behövs i Stockholm. Anna Wersäll vid Stockholms Handelskammare har en poäng när hon säger att det är oseriöst av den rödgröna oppositionen att inbilla väljarna att de måste välja mellan vägar eller kollektivtrafik. Sanningen är att ett växande Stockholm behöver både och.

Självklart kan man ha synpunkter på förbifarten och hur den har utformats. Men i grund och botten tror jag det handlar om det som Karin Karlsbro, Folkpartiets ledamot i miljö- och hälsoskyddsnämnden, koncist formulerat så här (fritt ur minnet): "Antingen så väljer vi att ha en motorväg utanför Stockholm. Eller så väljer vi att ha en motorväg som går rakt igenom stan."

Jag vet vad jag tror är bäst för Stockholmsregionens fortsatta tillväxt och attraktionskraft.

Läs även
Per Altenberg: Lös Stockholms trafikinfarkt
Johan Ingerö: Parliament of nitwits
Krohniskt: Så fult, så fegt
Christer Sörliden: Förbifart i Stockholm - även ett skånskt problem
Maria Wallhager: Första (s)vikna vallöftet: Förbifarten

Läs andra bloggare om Förbifart Stockholm, Stockholms Handelskammare, Karin Karlsbro

Inga kommentarer: