2009-08-12

Otidsenlig ofrihet

Ännu ett bröllop stundar i familjen Bernadotte och tydligen är detta en riksangelägenhet. Jag kan förstå att de unga tu är glada och lyckliga, men tycker all uppståndelse kring förlovningen är rätt fjantig.

Dock tillåter jag mig att reflektera en smula över den situation som barnen Bernadotte lever i. Uppenbarligen var Madeleine och Jonas tvungna att vänta med sin förlovning till dess att storasyster Victoria fått sin tilltänkte godkänd hos pappsen. I vilken normal svensk familj skulle det gå till på det sättet?

Men kungafamiljen är ingen normal familj, kan då invändas. Nej, helt riktigt. Och det är det som är problemet. I Sverige har vi ett statsskick som, förutom att det låter rikets främsta ämbete gå i arv inom en familj på ett högst odemokratiskt sätt, tvingar in ett antal unga människor i en levnadsmall som möjligen skulle passa in på 1800-talet.

Ingen ung kvinna - eller man - i Sverige idag ska behöva fråga pappa om lov för att få gifta sig med den hon vill. Ingen ung kvinna ska behöva vänta på att storasyrran gjort slag i saken. Men detta blir konsekvensen av det starkt konserverande system som monarkin är. För Sverige i tiden? Pyttsan!

1 kommentar:

annalin sa...

men jesper så där håller ni alltid på, med att det är omodernt att fråga pappa om lov, vänta till storasyrran gift sig osv.

Kungahus SKA inte vara moderna! Det enda försvaret till att ha det kvar är att bevara hela levernet som en museiinstution. Jag vill att kungen ska sitta på en tron med spira och äpple och vaktas av en drake. Ett modernt kungahus är som en fyrkantig cirkel, dvs omöjligt. Modernt vore vara att avveckla, och vi gör vårt bästa, eller hur...

För övrigt, både jag och min syster är ogifta, men en sak är säker, om hon äntligen presenterade sin "länge efterlängtade förlovning" så nog sjutton skulle inte jag göra samma sak efter någon månad. Jag skulle låta min syster ha sitt år av kärleksfirande själv.