2009-06-29

Rättshaveristen fiser i rymden

Det finns stunder då jag, som vanligtvis är en rätt beskedlig människa, får något galet i ögonen och utvecklas till värsta tjurskalliga rättshaveristen. Nu senast drabbade detta Tele2Comviqs kundtjänst.

Bakgrunden var att jag via sajten telepriskollen.se upptäckt att jag betalar ungefär 300 kr för mycket för mitt mobilabonnemang varje månad. Skrev direkt ett mail till kundtjänsten och sade upp mitt abonnemang.

Sex dagar senare fick jag svar. "Gällande uppsägning av ditt abonnemang, ber vi dig kontakta vår kundservice på telefonnummer 0200-25 25 25 med samtliga abonnemangsuppgifter tillgängliga vid samtalet."

Irritation. Vadå "samtliga abonnemangsuppgifter"? Precis som att de behöver veta något mer än mitt nummer. Jävla puckon. Men jag ringde. Tio minuters telefonkö. Lade på. Nytt mail till kundservice: "Jag har inte för avsikt att sitta 10 min i telefonkö för att säga upp mitt abonnemang. [..] Vänligen återkom omgående med en bekräftelse på att mitt abonnemang avslutats."

Svar dagen efter: "Det går inte att säga upp sitt abonnemang i ett e-mail. Du måste kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 0200-25 25 25 för uppsägning av ditt abonnemang."

Dumma jävlar. Nu hade rättshaveristen i mig helt tagit kontroll och han läste det finstilta. Nytt mail: "Det finns inget i abonnemangsvillkoren som säger att uppsägning måste ske per telefon [...] Vänligen bekräfta att mitt abonnemang är avslutat."

Då lossnade det plötsligt. Svar dagen efter: "Om du inte har möjlighet till att kontakta vår kundservice via telefon så kan du även avsluta abonnemanget skriftligen via vanlig post eller fax."

Rättshaveristen var nöjd, men kunde ändå inte låta bli ett sista barnsligt fax:


Jag vet inte varför men jag blir alltid lika provocerad av företag som behandlar mig som en hög med skit. Jag vet att de vill att jag ska ringa in för att de ska kunna övertala mig att stanna kvar som kund. Men då kunde de väl för fan ha ringt upp mig i stället för att skicka ett näsvist mail och bitchat om "samtliga abonnemangsuppgifter" och annat strunt. Vem vet, jag kanske till och med hade kunnat övertalas att stanna kvar som kund.

Sen vet jag också att min bångstyrighet bara är en fis i rymden på Tele2Comviq. De kommer ju knappast att bättra sig. Men rättshaveristen i mig mår lite bättre nu. Och bekräftelsen att mitt abonnemang är uppsagt kom idag. Via sms.

1 kommentar:

vr sa...

Skriv tillbaka och kräv att de antingen ringer dig, faxar eller skickar ett brev med uppsägningen... så har du verkligen gjort dig förtjänt av titeln rättshaverist.