2009-05-25

Mats och paradisen

Tänk dig, att du bodde i ett vanligt svenskt radhusområde. Nej förresten, alldeles vanligt var det inte. För i det här radhusområdet fanns det en gråklädd man, vi kan kalla honom Mats, som hade för vana att titt som tätt promenera runt bland de välansade gräsmattorna och spana in genom folks fönster.

Ibland fick Mats syn på något intressant. En tv, mormors smycken, några spännande böcker. Då klev han in och tog det som fallit honom i smaken. Eller, inte riktigt allt. Han nöjde sig med fjärrkontrollen till tv:n, tog bara det ena av mormors örhängen och lämnade kvar de två första Stieg Larsson-böckerna. Sedan försvann Mats lika snabbt som han kommit.

Så en dag, när du och din granne stod på varsin sida om den nyklippta häcken och beklagade er över Mats plundringståg, sa grannen:
- Vet du, jag har skaffat rullgardiner. Så fort Mats närmar sig drar jag ner dem. Då ser han ju inte vilka prylar jag har och lommar vidare!

Tänk dig sedan, att du dagen efter skulle se en rullgardinsannons i tidningen. Skulle du slå till?

Medan du funderar på det ska jag förklara detta taffliga försök att leka sagotant. I det senaste numret av The Economist finns en artikel om skatteparadis. Där berättas att OECD nyligen vitlistat vissa av dessa länder, eftersom de blivit mer villiga att utbyta information om vilka som placerat tillgångar hos dem. Detta är naturligtvis inget som skatteparadisen tagit initiativ till, eftersom de utländska placeringarna är deras levebröd. Men OECD:s ihärdighet har väl varit svår att stå emot.

Även om vi i högskattevärlden inte gillar skatteparadisen, så kan vi gott reflektera över varför de finns. Det uppenbara skälet är att människor vill dölja inkomster för att slippa undan skatt. Och eftersom vi alla är skyldiga att betala skatt så kan vi hävda att dessa människor är giriga och illasinnade fuskare och det är minsann rätt åt dem att skatteparadisen försvinner.

Men, för att återgå till min radhussaga, egentligen så handlar det bara om att man vill dra ner rullgardinen framför ögonen på Mats. De som använder skatteparadisen tycker (på goda grunder) att Mats gör fel. Han tar ju faktiskt ifrån dem saker som tillhör dem.

På samma sätt är det med skatten. Din inkomst, vare sig du förtjänat den genom hårt arbete eller genom smarta aktieaffärer, är till hundra procent din, bara din och ingen annans.

Eller borde vara. För i högskattevärlden så är den gråklädde Mats en självklar gäst i grannskapet. Han kommer när han vill och tar det han vill. Vi accepterar, för vi tror att Mats använder våra saker på ett bra sätt. Ja, det har till och med gått så långt att vi nästan glömt bort att sakerna är våra egna. I stället känner vi oss tacksamma för att vi åtminstone fick behålla mormors ena örhänge. Men det finns de som köper rullgardiner i protest. De får allt skynda sig, för det verkar som att rullgardinsaffären är nedläggningshotad.

17 kommentarer:

Linda sa...

Det är så jäkla bra skrivet! Jag kommer små skratta hela dagen hem till mitt lönekuvert.

Andreas Krohn sa...

Fast Mats är väl bara hantlangare (GD) åt en en kille som heter Anders och har hästsvans?

Dessutom har jag hört att om man får 100 nya örhängen får man inte ens behålla hälften av dem.

Jesper Svensson sa...

Andreas - Den där associationen mellan sagans "Mats" och en generaldirektör får stå för dig. Jag hade naturligtvis inga sådana kopplingar i åtanke.

Anonym sa...

Metaforer är inte riktigt din starka sida.

Anonym sa...

>>Anonym sa...21:14
Näe, och konstruktiv kritik "är inte riktigt din starka sida"..

/E

Anonym sa...

Ojsan då! en öm tå.

Jesper skriver roligt och tänkvärt för det mesta, men har är jurist och har kanske inte jobbat så hårt med kreativt skrivande tidigare, men det kanske kommer.

Sköt om er och ha det bra! Jag ska inte yttra mig i fortsättningen.

Jesper Svensson sa...

Anonym 21:14 - Även solen har sina fläckar.

E - Huvudet på spiken.

Ludvig sa...

Men, alltså.. Jesper, jag har all respekt för din klassiskt liberala hållning där den privata äganderätten är den främsta av mänskliga rättigheter. Så kan man tycka, många människor gör det. Jag finner din blogg läsvärd just eftersom du har ett så tydligt ideologiskt perspektiv. Du har säkert fått svara på denna fråga tidigare på denna blogg, men när du i detta inlägg ger uttryck för den gamla MUF-parollen "skatt är stöld" måste jag ändå fråga dig hur du med denna inställning står ut med att arbeta för Skatteverket, som väl i dina ögon måste vara ett slags brotts-syndikat som utövar den grövsta formen av brott mot de mänskliga rättigheterna? Nej, jag får det bara inte att gå ihop! Hur pallar du?
På tal om ideologi; jag måste få tipsa om den bästa bok jag läst på länge, nämligen Nina Björks doktorsavhandling "Fria själar". För den som är intresserad av liberalismen som ideologi (och det är man ju) är detta en helt lysande läsupplevelse!
Ses kanske på Republikens dag!

Anonym sa...

Hej,

intresant artikell för din blogg:
http://www.realtid.se/ArticlePages/200906/05/20090605094344_Realtid008/20090605094344_Realtid008.dbp.asp?sAction=kf&iNoteId=0&sCommand=n

Jesper Svensson sa...

Ludvig - Det är klart att skatt i något avseende är stöld, eftersom det allmänna lägger beslag på en del av våra tillgångar. Det innebär inte att jag tycker att man ska avskaffa skatterna eftersom jag tycker att de i princip kan rättfärdigas i den mån de används för samhällets grundläggande funktioner och för medborgarnas bästa. (Jag avstår från att fördjupa den diskussionen får då blir det ett väldigt långt svar. Men du förstår nog hur jag menar.) Och därmed har jag heller inga problem med att jobba på Skatteverket. Den inställningen skulle jag möjligen få revidera om vi kom till den punkt där skatteuttaget blev alltför konfiskatoriskt och skatterna i alltför liten utsträckning användes för det allmännas bästa.

Poängen med inlägget var emellertid snarare att illustrera hur väl kamouflerat skatteuttaget är - skatten dras ju från direkt från lönen - och hur enkelt det därmed är för vissa politiker på vänsterkanten att betrakta medborgarnas tillgångar som en godispåse som staten kan plocka ur efter behov.

Jag menar att respekten för äganderätten måste upprätthållas. När Alliansregeringen sänker skatterna är det en viktig frihetsreform eftersom det ger medborgarna tillbaka en del av det som tillhör dem. Det är viktigt att folk blir medvetna om detta - våra löner är våra egna pengar - för därigenom försvårar man för Lars Ohly och andra som är beredd att höja skatterna utan att blinka.

Jag hoppas få tillfälle att läsa Björks avhandling, den verkar intressant.

Dessvärre kommer jag inte kunna delta på Republikens Dag; ska kampanja för FP på Skarpnäcksfältet... Men jag önskar er framgång och lycka till!

Anonym - Muthärvan har även annonserats på Skatteverkets intranät. Jag tycker ärligt talat inte att det finns så mycket att säga om den. Två chefer har tappat omdömet och Skatteverket tycks ha hanterat det helt adekvat.

Anonym sa...

Det är inget fel på skatteverket eller systemet.
Det är fel på vissa personer som använder staten som skydd för fusk.
Jag tror inte på personalansvarsnämden och deras beslut.

Anonym sa...

Själva mutan är väl inget att bråka om.
Däremot, alla de meningslösa inköp från ifrågavarande leverantör som blivit resultatet.
Åklagaren har nog inte kompetens nog att reda ut det och vi på insidan som vet är sen länge skrämda till tystnad.
vad tycker du Jesper?

Jesper Svensson sa...

Som sagt, det där har jag ingen uppfattning om. Men om personal på Skatteverket känner sig skrämd till tystnad så är det förstås mycket allvarligt.

Anonym sa...

---jaha, det var väl vad alla visste att de dära svinpälsarna äntligen får krypa till skranket. Borde de inte kastas ut från skatteverket med huvudet före, med tanke på vad jag vet om deras smutsiga affärer. Vore det inte intressant om jag avslöjade alla dessa affärer?

Jesper Svensson sa...

Jo, det vore väldigt intressant. Shoot!

Anonym sa...

Det var under samma period som som HP hjälpte RSV att fabricera sabotage sommaren 2007. Som tack fick HP en stor order. HP och cheferna firade vinsten, samtidigt som det var ett antal som visste vad som pågick, en person som var "besvärlig" fick de göra sig av med, den oskyldiga teknikern. Ett hett tips är att kolla upp deras konton under denna period... Det brukar väl inte vara så bra betald inom staten... Märkligt att de får ha sina anställningar kvar, ska det vara tvunget att lägga fram konkreta bevis?

BsT sa...

Var det ett avslöjnande? Klart att det måste fram konkreta bevis ;=)

Jesper, tycker din jämförelse med radhusinbrott haltar något. Jag tror inte att grannarna år efter år hade röstat fram en "bostadsrättsförenng" arbetat fram och format regler som ger Mats fria händer. Eller är det som så att Mats betalar grannarnas garageuppfart, trädgårdsskötsel och medicinskåp? Kanske t.o.m deras barnflicka.