2009-02-22

Biskoparna har rätt om äktenskapet

Det är inte utan att jag får lust att utbrista i ett spontant halleluja när jag läser dagens debattinlägg från fyra biskopar i Svenska kyrkan. "Håll juridiken utanför kyrkan" skriver de och fortsätter därmed den argumentationslinje som de, tillsammans med ytterligare fem biskopar, inledde på DN Debatt den 6 februari.

Kärnan i biskoparnas resonemang går ut på att kyrkan inte ska ägna sig åt myndighetsutövning i form av vigselrätt. I stället bör detta skötas av staten och kyrkan kan i stället förrätta symboliska bröllopsceremonier för de par som så önskar. Äktenskapet blir därmed precis som dopet idag, där den juridiska namngivningen sker genom folkbokföringens försorg medan många föräldrar väljer en symbolisk dopceremoni i kyrkan.

När nu äktenskapslagstiftningen ändå är under omarbetning så tycker jag att politikerna ska lyssna på vad biskoparna har att säga. För om inte kyrkan bryr sig om att ha vigselrätten kvar, varför ska då staten propsa på?

1 kommentar:

Ola J Hedin sa...

Mötte FiSK:ar idag, dvs kandidater i kyrkovalet som ställer upp under beteckningen Folkpartister i Svenska kyrkan. Majoriteten mot att kyrkan ska behålla vigselrätten var överväldigande, förespråkarna av bevarad vigselrätt var däremot duktiga på att argumentera. Det förvånar mig, liksom det förvånar mig att FiSK i samband med relationsförändringen mellan Svenska kyrkan och staten inte tog ett längre steg bort från moderpartiet. Där finns dock viss debatt i NU.

Frågan om kyrkan som huvudman för begravningsväsendet kom också upp i kväll. Där är det lite besvärligare att ordna logistiken... Vigeselceremonin kan ju lätt flyttas till ett stadshus, men kyrkogårdarna ligger ofta vid eller omkring en kyrka. Om jag minns rätt har 2 av 281 kommuner egna begravningsnämnder. På alla andra orter uppbärs begravningsavgiften av Svenska kyrkan. Något för liberaler att ta tag i?