2007-08-15

Sur på mjölken

Hela tiden omges vi stackars människor av fula och feldesignade saker. Gräsliga ljusskyltar på husfasader, fjärrkontroller med för många knappar, bilar från Hyundai...

Det finns såklart en del ljusglimtar i denna estetiska misär. Ipod, till exempel. Och, till relativt nyligen, mjölkpaketen.

Arlas randiga mjölkpaket, som lanserades i början av 90-talet, är formgivna av Tom Hedqvist. Och trots att designen har drygt femton år på nacken, trots att vi exponeras för mjölkpaketen oerhört frekvent – på köksbord, i fikarum, på Ica – så känns de randiga paketen fortfarande moderna och fräscha. Hedqvists ränder förefaller nästintill outslitliga – mjölkpaketen är till och med utställda på Nationalmuseum – och måste betraktas som ett sällsynt lyckat designprojekt.


Tom Hedqvists mjölkpaket

Så vad är det Arla håller på med? På senare tid har dom börjat jiddra med ränderna, lägga till kurvor och färger och sin nya fula logga och bytt typsnitt och gud vet allt. Titta här:

Arlas grafiska migrän
Alltså vad är detta om inte ett brutalt karaktärsmord på den bärande tanken bakom Hedqvists koncept? Den sparsmakade, genialiskt enkla men omisskännligt karaktäristiska formgivningsidén har fått ge vika för ett grafiskt bludder, som om en designelev med ADHD fått sätta tänderna i denna kylskåpets nationalklenod.

Jag vet inte vem som fått gå lös på mjölkpaketen. Det kanske är Tom Hedqvist själv som fått order att hotta upp ränderna och bestämt sig för att jävlas. Men jag blir lite lessen i ögat när jag ser det. Alltså Arla – om ni är trötta på mjölkpaketens design, fine. Men engagera då en ny designer som kan ta fram ett helt nytt koncept, i stället för att försöka ge den gamla designen ett facelift. Det funkar inte. Det är respektlöst. Och jävligt fult.

10 kommentarer:

annalin sa...

Klockrent! Läs min blogg idag!

Petter Envall sa...

Jag haller inte med, vad fan ar det for fel med de nya paketen!? Visserligen saknar jag en estetisk gen...men det hor inte hit... Det finns affarsmassiga skal till nydesignen.

For det forsta vill man inte formedla att mjolk ar en ohalsosam produkt. Feta linjer tolkas direkt som en fet produkt, smalare linjer ses som "lattare". Svart text associerar aven det till ohalsa, till skillnad fran en frasch gron eller ljusbla farg, sa aven den sosseroda fargen.

For det andra tvingas Arla numera slass om hyllspace med diverse alternativa produkter som inte fanns pa 70 talet eller nar det nu var den ursprungliga designen togs fram. Detta gor givetvis att man kanner sig tvingad att skapa en mera tilltalande design som kan havda sig i mangden av ekologiskt skit och andra odrickbara alternativ. Den gamla forpackningen kanns ju som nagot man kan forvanta sig hitta pa frukostborden i Ignalina!

Sjalv tycker jag att hela Sverige borde anamma Milkos forpackningar, den hoga smala mjolklitern....den sitter battre i handen!;)

Jesper Svensson sa...

Men Petter... Linjerna är ju feta bara på den feta mjölken. Lättmjölken har smala linjer, minimjölken jättetunna. Och det är bara standarndmjölkpaketen som är sosseröda. (Och det kan även en liberal som jag acceptera ;-)

Och slagsmålet om hyllspace är väl ytterligare anledning till att Arla borde hålla fast vid en konsekvent, tydlig, lättidentifierad designlinje. Arlas varumärke har ju stark credd bland folk, finns väl ingen anledning att blurra till det?

För övrigt kan ja meddela att Arlas design funkar alldeles ypperligt på höga, smala mjölklitrar. Såna har dom i t.ex. i Halmstad sedan ett antal år.

Jesper Svensson sa...

Anna - haha, ja, detta är ett i-landsproblem. Men vafan, det är ju bara såna problem jag har.

Jag håller med dig om att mjölk är livet. Det är därför jag blir så upprörd när mjölkpaketen, som står på mitt frukostbord varje dag, förfulas.

Petter Envall sa...

Betänk att jag numera är halvkines och saknar ingående kunskap om Arlas nuvarande sortiment....;)

Anonym sa...

Jag har anat det ett tag nu: Bakom din glättiga fp-fasad gömmer sig en skrämmande konservativism. Du kommer att sluta som punschdrickande gammalmoderat, kalla sossar för såssar, bekämpa allt som är nytt såsom fildelning, höga hus, porrsurfande. Minns vår barndoms geezers som med fuktiga blickar mindes raketost och äppelpallning. That´s your future, dude...

Skattefredrik

Jesper Svensson sa...

Hm ja punsch är inte så tokigt faktiskt.

en konservativ vetefan om jag är. Jag gillar ju höga hus. Och porrsurfning tycker jag man får ägna sig åt om man vill, fast inte på skattebetalarnas bekostnad.

(Å andra sidan blir min blick lite fuktig när jag tänker tillbaka på Lakritspuck och Nintendo. Så du kanske har rätt, gammal och vis som du är.)

Anonym sa...

Givetvis instämmer jag i att Arlas skamgrepp på Tom Hedqvists stilrena mjölkpaket är direkt frånstötande. Men jag tycker ändå att Petter E sätter huvudet på spiken när han påpekar att det finns "affärsmässiga skäl" till nydesignen. Följande må vara en svordom i den nyliberala kyrkan, men är det inte ett faktum att de s.k. marknadskrafterna aldrig har varit särskilt intresserade av vad som är god smak eller dålig. Här handlar det om att kränga så mycket mjölk som det bara går, och om man då kan få åtminstone några lättpåverkade idioter att tro att mjölken blir godare, nyttigare och modernare för att man böjer till de röda ränderna - ja, då är det marknadsmässigt korrekt att våldföra sig på den ursprungliga designen. Om jag vore en kommunistisk envåldshärskare (förvisso en grov självmotsägelse) skulle jag gå ut hårt för att sprida god design till folket. Kanske lika bra att det scenariot är så osannolikt, för då skulle jag ju vara tvungen att slutgiltigt utröna vad som är god design...

Jesper Svensson sa...

Ludvig - Jag ifrågasätter egentligen inte Arlas motiv till re-designen. Det finns säkert kommersiella skäl och, som du påpekade, den goda smaken är inte alltid avgörande för marknadskrafterna.

Men jag uppskattar god design. Jag tycker det är frustrerande när man förstör den, oavsett vilka skäl som ligger bakom. Förhoppningsvis ger inlägget uttryck för denna frustration ;-)

Förresten, varför är "kommunistisk envåldshärskare" en självmotsägelse? Har inte alla kommunistiska härskare varit envåldshärskare?

Anonym sa...

Frustrationen är lika tydlig som berättigad! Och vad självmotsägelsen beträffar så syftade jag närmast på kommunismens grundidé att ägandet (och därmed makten) ska vara gemensam. Den logiska kullerbyttan (eller magplasket) ligger väl i att vara ensam härskare under parollen "folkmakt"..
Nåja, vilka ledare med kommunistflagga som är "riktiga" kommunister och vilka som inte är det överlåter jag gärna till någon annan att ha åsikter om.
I vilket fall som helst så vill jag ha Hedqvist-mjölken tillbaka. Kanske Arla kunde satsa på en "retromjölk" med originaldesign för att attrahera kundgruppen "designpuritaner" eller vad vi nu ska kalla oss.