2007-02-04

Två trevliga nyheter

I fredagens DN kunde jag läsa två trevliga nyheter:

Arbetsgivarorganisationen Almega vill att helgdagarna ska bli religionsneutrala och kunna tas ut när man vill. Detta skrev jag om för två år sen ungefär ("Släpp helgdagarna fria", 17 april 2005) och det är kul att det är fler än jag som tycker det är befängt att tvinga människor att vara lediga på vissa dagar som är "röda" av religiösa, traditionella eller politiska skäl.

En annan trevlig nyhet är att utbildningsminister Lars Leijonborg räknar med att avskaffa kårobligatoriet under den här mandatperioden. Det här är en viktig fråga eftersom ingen människa ska behöva bli tvångsansluten till en organisation mot sin vilja; kårobligatoriet är tvivelsutan en kränkning av de mänskliga rättigheterna.

Jag minns att avskaffandet av kårobligatoriet var på tapeten redan under den tid jag var aktiv i studentkåren, och jag drev frågan i Jönköpings studentkår. Frågan gick så långt som till en votering i riksdagen (borgarna hade ingen egen majoritet på den tiden men fick stöd av miljöpartiet). Dock så föll avskaffandet på att två borgare röstade med sossarna och vänstern - om jag inte minns fel var det Lennart Hedquist (m) och Cecilia Wikström (fp). (Cecilia Wikström var ju för övrigt den som lanserade idén om en litterär kanon. För att kalla sig liberal verkar hon ovanligt förtjust i tvångsåtgärder.)

Men nu verkar det alltså som att kårobligatoriets sista dagar närmar sig och det är en seger för valfriheten och demokratin.

Inga kommentarer: