2007-02-22

Nej, nu händer det igen!

När jag var i Mocambique 2003 (skrev lite om det i förrgår) så konstaterade jag att landets pulsåder, vägen EN1, var i ett bedrövligt skick. Vägen var inte alls gjord för vår lilla, icke-terränggående, Toyota Tazz - vi fick köra slalom mellan hålen och groparna.

Jag fick förklarat för mig att det usla skicket på denna estrada nacional berodde på att det fattiga landet drabbades av häftiga översvämningar år 2000; översvämningar som man inte kunnat hämta sig ifrån.

Döm om min förtvivlan när jag läser i tidningen att det nu händer igen! Det känns så orättvist att detta utsatta land, med sin underbara natur och sin trevliga och gästvänliga befolkning, ska drabbas så hårt än en gång. Det är inte ofta jag citerar bibeln, men nog stämmer det att "...den som icke har, från honom skall tagas också det han har." (Matt 13:12).

Inga kommentarer: