2007-02-22

Fp:s skolpolitik är faktiskt bra

Som den gode folkpartist jag är känner jag att jag måste ge Lars Leijonborg en ryggdunk nu när han skrivit en så bra debattartikel i DN. Kärnan i folkpartiets skolpolitik är att skolan ska vara en lugn och trygg arbetsplats så att eleverna ska få chans att lära sig något. Tidigare betyg är också viktigt, så att eleverna får veta hur de ligger till och har chans att lägga på ett extra kol om det behövs. Som Jan Björklund brukar säga: "Det går inte att hoppa höjd utan ribba."

Hursomhelst. Lars Leijonborgs debattartikel går i korthet ut på att de gymnasieelever som väljer seriösa kurser ska premieras jämfört med de som väljer lattjolajbankurser av typen "manikyr", "vinkunskap" och "äventyr". Dagens gymnasieskola uppmuntrar till taktikval, vilket leder till att eleverna väljer bort krävande ämnen (språk, mattefördjupning) till förmån för mer lättjefulla (själv är jag lycklig innehavare av MVG i "datorgrafik med ljud" och "datakunskap"; helt överflödiga kurser eftersom jag visste allt redan innan).

Det är naturligtvis en helt riktig inställning att premiera t.ex. språk och matte. Det är sådana kunskaper som faktiskt behövs på högskolan; att lära sig skilja en cabernet sauvignon från en merlot kan man gott lära sig i studentföreningarna (själv missade jag dessvärre den kunskapen, men jag kan i alla fall med lätthet skilja en cabernet sauvignon från en chardonnay. Eller öl.).

Det verkar alltså som att Sverige äntligen fått en utbildningsminster som tar utbilning på allvar. De som hävdar att Alliansen gör ett dåligt jobb kan inte ha lyssnat på Lars Leijonborg.

1 kommentar:

Petter Envall sa...

Det ante mig att du var en betygsmyglare....;) Sjalv gick jag den harda vagen och slogs med ett gang raggare om MVG i svets (MIG/MAG/Bagsvets), inte en helt enkel uppgift!

I ovrigt maste jag gratulera Snostorpsskolan till en mycket kreativ namngivning av sina kurser.... Just att din kurs var "med ljud" gjorde nog att en lockade till sig 10 ytterligare datanordar...;))