2007-02-12

Dags för snyggare sedlar

Republikanska Föreningen föreslår idag i ett pressmeddelande att kungens bild tas bort från enkronan. Det är ett bra förslag. Kungen symboliserar ett föråldrat, odemokratiskt och osympatiskt statsskick där vissa människor genom börd anses finare och bättre än andra. Monarkin är pinsam och ett bra sätt att markera detta vore att ta bort kungens profil från enkronorna.

I samma veva tycker jag dessutom att man ska ta bort de kvarvarande kungarna från sedlarna; Karl XI på 500-lappen och Gustav Vasa på 1 000-lappen. Ersätt dem i stället med personer som representerar något positivt, personer som uträttat något bra för Sverige (en av Gustav Vasas främsta bragder var ju att införa det kungliga enväldet och det är knappast en gärning i god demokratisk anda...).

Varför inte Vilhelm Moberg på 500-lappen? En folkkär skriftställare men också en frustande förkämpe för demokratiska ideal och den enskilda människans rätt mot samhället. På 1 000-lappen platsar Kerstin Hesselgren, den första kvinnan som blev invald i riksdagens första kammare och som därmed utgör en viktig milstolpe i det långa arbetet för att göra Sverige demokratiskt.

Vad tycks om förslagen?

3 kommentarer:

Petter Envall sa...

Gustav Vasa tycker jag bestamt att vi skall lamna utanfor den har diskussionen! Alla som nagonsin akt ett vasalopp, och som dessutom akt det med traskidor, en stav samt en flock danskar i ryggen, vet varfor han platsar pa 1000-lappen!

Problemet ar val annars att Sverige ar sa jakla trakigt! Alla som har gjort nagot signifikant for Sverige har ju varit kungar och gjorde det pa 1300-talet! Ska vi hitta nagon som platsar fran efterkrigstiden sa borde val Kamprad eller mojligtvis Gunde Svan pryda sedlarna!;)

Sjalv vantar jag med spanning pa att Victoria skall pryda 20-orna!;)

Anonym sa...

Bra jobb av RepF:s styrelse måste jag säga :-)

Självklart ska vi spela spel igen när fler kan vara med! Jag har lite svårt att dra mig till minnes hur det gick sist, så det där om revansch kan jag tyvärr inte kommentera ;-) Men eftersom NE-spelets ägare är i Paris kanske vi får köra nåt annat spel. Alfapet, Pictionary (konstnärer får måla med förbundna ögon), När och Fjärran, Pratmakarna, kubb?

Anonym sa...

Jag är republikan och skulle helst se att vi bytte ut Kronan mot Euron...