2007-01-22

Påfyllning i ordförrådet

Från och med nu kommer jag att blogga om ord. Varje gång jag läser ett ord som jag inte begriper så noterar jag det här i bloggen. Detta har dubbla syften: dels ökar chansen att jag faktiskt lär mig ordet, dels kanske jag också bidrar till att fylla på någon annans ordförråd.

Dagens ord är vitriolisk. Vitriol är egentligen ett sulfat, men kan i överförd betydelse uttrycka elakhet, satir etc. Jag stötte på ordet i en understreckare om strängteorin (2007-01-11) i SvD. Sammanhanget var följande:
... Åtminstone är det vad två aktuella böcker i ämnet vill hävda. Det är dels Peter Woits vitrioliska Not Even Wrong och Lee Smolins lika kritiska The Trouble with Physics.
Här vill jag gärna passa på att uttrycka min uppskattning för författarens (Bengt E Y Svensson) omtänksamhet gentemot de läsare som, likt mig, inte förstår ordet vitriolisk, i det att han i nästa led förklarar ordet genom att använda en synonym. Mycket proffsigt.

2 kommentarer:

Petter Envall sa...

Faktum ar att jag ar way ahead of you vad galler detta! Uppvaxt i Bergslagen som man ar larde jag mig vad vitriol var nar jag var 4!;) Vitriolisk ar rakt oversatt helt enkelt nagon som bott i en gruva for lange....;))

/P

Jesper Svensson sa...

Jag är imponerad. Vad sägs om panegyrik då, får man någon sådan till livs under uppväxten i Bergslagen?