2007-01-15

Fantastisk funkis

Jag hade en arkitektonisk upplevelse idag. Var ute i Björkhagen på folkpartimöte och fick se det s.k. vita huset vid Björkhagsplan, ett sextonvåningars funkismonument signerat arkitekt Georg Varhelyi. Tydligen var höghuset i Björkhagen Sveriges högsta hus i typ tio år innan Kaknästornet var färdigt.

Höghuset är imponerande och fascinerande. Det är fullkomligt gigantiskt, på ett sätt som man nästan aldrig ser i Sverige. Det har konstnärslägenheter med dubbel takhöjd, ettor, tvåor, treor, fyror och femmor och inrymmer allt från buddhistkollektiv till lägenheter för asylsökande. Huset är en nästintill religiös funkisupplevelse. (Enda plumpen i protokollet som jag noterade är de fullkomligt gräsliga entréerna som ser ut att vara en klåfingrig 90-talsilldådares verk. Man ryser.)

Så om någon har vägarna förbi Björkhagen, kliv gärna av tunnelbanestationen och stå och beundra höghuset ett par minuter.

Uppdatering:
Tidningen Årsta/Enskede skriver om "Björkhagens betongbjässe" den 14 september 2013.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är huset fantastiskt, det bästa med Björkhagen i mitt tycke, och då gillar jag ändå det mesta där! Skulle galet gärna gå husesyn i "generationsboendet", men risken är väl att (hemska tanke!!) alla tidsenliga detaljer är bortrenoverade.

Peter Olsson sa...

Bodde i huset under min period i Stockholm. Utsikten är fantastisk. Tyvärr var det då illa skött och den undre halvan av huset var helt tom och sönderklottrad/-saboterad.