2006-12-11

Dagens hjälte

Siv Strömquist är till vardags universitetslektor vid Uppsala universitet. På söndagarna skriver hon språkspalter i Svenska Dagbladet. Hennes senaste alster fick mig att le med hela ansiktet och brista ut i ett fylkingskt "äntligen!" där jag satt i soffan med min kaffekopp i söndags morse.

Siv Strömquist ger nämligen en ordentlig näsknäpp åt de horder av språkbesserwissrar som länge förfäktat åsikten att man minsann inte får inleda en mening med och eller men. Glöm den där fåniga gamla regeln, skriver Strömquist. Ett meningsinledande och eller men leder ofta till bättre flyt i texten - dessutom förstärks och:ets eller men:ets funktion som tilläggsmarkör eller motsatsangivare.

Denna uppfattning har jag haft länge, men som vanlig språkklåpare är det ibland svårt att hävda den. Nu kan jag dänga Siv Strömquists språkspalt i skallen på eventuella gnällspikar. Siv Strömquist - du är min hjälte.

Inga kommentarer: